انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران                                                                                       بازگشت به صفحه اصلی

مصاحبه‌ای با آقای محمد شریف وکیل مدافع محمود صالحی،





مصاحبه‌ای با آقای محمد شریف وکیل مدافع محمود صالحی، در رابطه با قرار بازداشت موقت محمود صالحی
کمیته دفاع از محمود صالحی: آقای محمد شریف با سلام و تبریک سال نو، اخیرا برای آقای محمود صالحی قرار بازداشت موقت صادر کرده‌اند و ایشان نیز در اعتراض به این حکم، اعتصاب غذا کرده‌اند. لطف کنید در رابطه با قرار بازداشت موقت آقای محمود صالحی و همچنین وضعیت جسمانی ایشان توضیحاتی بدهید.
آقای محمد شریف: من هم سلام عرض میکنم خدمت شما و همچنین سال نو را به شما تبریک میگویم.همانطور که قبلا از طریق سایر رسانه‌ها اعلام شده است، خاتمه محکومیت موکل بنده به زندان ابلاغ شد، اما علیرغم مذاکرات قبلی که قبل از سال نو صورت پذیرفت و موکل بنده بایستی پیش خانواده‌اش بر میگشت، متعاقبا با این ادعا که، ارسال پیام از طرف موکل بنده به خارج از زندان صورت گرفته، پرونده جدیدی مفتوح شد. در این خصوص همراه با همسر محترم موکلم، به دادستانی رفتیم و با آنها صحبت کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد. در خصوص بیماری ایشان اقدامات متعددی صورت گرفته است، من تلاش کردم که با همسر موکلم، ایشان را ببینم که از اعتصاب غذا خودداری کند و به همسرش توصیه کردم که وضعیت جسمانی ایشان پذیرای اعتصاب غذا نیست. موکل بنده، وضعیت جسمانی بحرانی‌ای دارند و هر زمان که روی صفحه تلفن همراه من، کد سنندج نقش می‌بندد، بنده نگران میشم که خبر ناگواری را بشنوم. در حال حاضر هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید و فقط نگران هستم.من از مقامات قضائی، از فعالین حقوق بشر میخواهم که به فکر اعتصاب موکلم باشند چون وضعیت جسمانی ایشان کاملا بحرانی است.چیزی که هست با کمال شرمندگی دست روی دست گذاشتم و در حال حاظر بنا به تعطیلات سال نو، کاری از دستم ساخته نیست.کمیته دفاع از محمود صالحی: این قرار بازداشت تا چه حد قانونی است و آیا از لحاظ قانونی اعتباری دارد؟
آقای محمد شریف: از حیث تخصص من، فرستادن پیام جرم محسوب نمیشود و دلیلی نمی‌بینم که مصاحبه‌هائی که از قول ایشان صورت گرفته جرم محسوب شود. در این مصاحبه‌هائی که از قول موکلم صورت گرفته هیچگونه توهینی در آن موجود نیست و شخصیت موکل من بالاتر از آن هست که به کسی توهین کند.در عین حال باید توجه کرد که، حتی به فرض اینکه ارسال پیام از طرف موکلم به کسانی که در فکرشان هست و آنها را دوست دارد، تبلیغ علیه نظام بر شمرده شود، حتی با این فرض، قرار بازداشت قرار مناسبی نیست و نمیتوان با این جرم، قرار بازدشت صادر کرد.
بنا بر این، اولا این اتهام اتهام صحیحی نیست و ثانیا ارسال پیام به خارج از زندان، اتهام محسوب نمیشود.
بنده قبلا موکلینی داشتم که از زندان به خارج از زندان پیام فرستادند به کسانی که در فکرشان هستند و دوستشان دارند و هیچ وقت جرمی محسوب نشده است و در این خصوص میتوان از آقای ذرافشان نام برد . بدین لحاظ موکل من جرمی مرتکب نشده است و بدون دلیل پرونده جدیدی مفتوح کرده‌اند.
کمیته دفاع از محمود صالحی: با توجه به این حکم از لحاظ قانونی چه اعتراضی میتوان کرد؟
آقای محمد شریف: همانطور که عرض کردم ارسال پیام جرم محسوب نمیشود و در مذاکراتی که با دادستان و معاون ایشان داشتیم، اتهام را مشخص نکردند. اینکه ارسال پیام تحت پیگیری قرار دارد. اگر هم از طریق پیام، توهین به کسی کرده باشد که این از شخصیت موکلم کاملا به دور است، باز هم قرار بازداشت قرار مناسبی نیست. میتوان برای این وثیقه در نظر گرفت.من حیث المجموع ارسال پیام موکل من به خارج از زندان برای کسانی که به فکر آنهاست در پایان دوره محکومیت صورت نگرفته است، این پرونده بایستی قبلا و در هنگام ارسال پیام درست میشد، نه زمانی که که من در رابطه با خاتمه محکومیت موکلم باهاشون صحبت کردم.ا ز زمان مفتوح شدن این پرونده برای من مسئله است روی همه اینها یک علامت سوال بسیار بزرگ باید قرار داد.
درست آخرین روز کاری سال قبل، همسر موکلم زنگ زد و با توجه به ترافیک نوروز چندین ساعات در ترمینال بودم و هنگامی که به سنندج رسیدم کاری از دستم بر نمی‌آمد. مشکل اصلی من اعتصاب غذای موکلم ا ست و از مقامات قضائی و فعالین حقوق بشر میخواهم که نسبت به این قضیه بی‌توجه نباشند.کمیته دفاع از محمود صالحی: خبری مندرج در سایت "اخبار روز" حاکی از آن است که شما قرار بازداشت آقای صالحی را دو ماه قلمداد کرده‌اید آیا این صحت دارد؟آقای محمد شریف: مطلقا این صحت ندارد، قرار بازداشت موقت به دفعات قابل تمدید است. میتواند 4 ماه حبس و بعدا تمدید شود. برای نمونه قرار بازداشت روناک صفارزاده را تمدید کردند.از طرفی دیگر من فقط با خبرگزاریهای رسمی و رسانه‌های معتبر مصاحبه میکنم و با رسانه‌هائی که آنها را نمیشناسم مصاحبه نمیکنم. من هم از این خبر حیرت کردم و منبعد باید مواظب باشم.کمیته دفاع از محمود صالحی: آقای شریف ضمن تشکر از شما که این وقت را در اختیار ما گذاشتید در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمائید.آقای محمد شریف: من نسبت به وضعیت جسمانی موکلم هشدار میدهم و از مقامات قضائی میخواهم که به فکر باشند و این موضوع را جدی بگیرند و با توجه به توصیه پزشکان و تائیدیه وخامت وضعیت جسمانی موکلم و هشدارهای مکرر در این خصوص، من در صورت وقوع کوچکترین مشکل برای موکلم، مقامات قضائی کردستان را مسئول قلمداد خواهم کرد از آنجا که وضع جسمانی موکلم کاملا بحرانی است. با توجه به تلاشهای من در این خصوص، به من ابلاغ کرده‌اند که دارم جو سازی میکنم، لازم است عرض کنم که، کسانی که من را متهم به جو سازی میکنند را مسئول جان موکلم میدانم.سوم فروردین 1387

(اینجانظر بدهید)